صاعقه چیست و چه می کند؟
دبیرستان متوسطه ی دوره ی اول ، هدایت بندرديلم
قديمي ترين مدرسه راهنمايي بندرديلم

اغلب ساکنان مناطق مختلف برحسب نور و صدا روي صاعقه اسم هاي جالب و مختلفي گذاشته اند. شيرازي ها به اين پديده غره تراق گويند، تهراني ها رعد و برق، افغاني ها تانا و اروپاييان تندر صدايش مي کنند، اما تندر چگونه به وجود مي آيد؟ هنگام بروز بادهاي بزرگ، ابرها باردار مي شود.

 

البته بار آنها جنين آدميزاد نيست! بلکه يک منبع عظيم از بارهاي الکتريکي است که ابر را تبديل به بمب انرژي مي کند. اين انرژي آنقدر ذخيره مي شود تا ابراشباع و در اولين فرصت ممکن، انرژي خود را در زمين تخليه مي کند.

امروزه ماهواره هاي هواشناسي با عکسبرداري هاي دقيق و مداوم از تمام کره زمين، دفعات بروز صاعقه را در نواحي مختلف شمارش کرده اند.

 

دراين شمارش مناطق قطبي با ميانگين سه بار صاعقه در ساعت کمترين و رشته کوه آلپ با هزار صاعقه در ساعت، بيشترين آمار را به خود اختصاص داده است.

 

همچنين کوه هاي البرز در ايران و کوه هاي هندوکش در افغانستان از مناطق پرصاعقه جهان محسوب مي شود. البته اين را هم بدانيد در مناطق کويري و کوهستان هاي مرتفع، احتمال برخورد پي در پي صاعقه بيش از ديگر مناطق است.

 

صاعقه در زمان برخورد با زمين چند هزار درجه گرما توليد مي کند و مي تواند انساني را در يک لحظه به زغال يا مشتي از خاک را با ذوب کردن به سنگ تبديل کند و درخت تنومندي را به آتش بکشد.

 

آمارها نشان مي دهد مرگ و مير ناشي از صاعقه زدگي حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد مصدومان نجات يافته، دچار عوارض ماندگار مي شوند.

 

بيش از ۵۰ درصد قربانيان دچار پارگي پرده گوش شده و همچنين ممکن است اختلال شنوايي بر اثر جابه جايي استخوان هاي گوش مياني به وجود آيد.

 

خوب است بدانيد بدن افراد صاعقه زده حاوي جريان الکتريسيته نيست و مي توانيد به بدن آنها دست بزنيد و به ارائه کمک هاي اوليه بپردازيد.

 

خطرات زميني برق صاعقه

 

ايجاد برق زميني يا ولتاژگام يکي از پيامدهاي خطرناک صاعقه است. برق زميني، جرياني است که پس از وقوع صاعقه براي لحظاتي در زمين باقي مي ماند تا جذب زمين شده يا تبديل به گرما شود.

 

معمولا قسمت عمده برق زميني در اعماق زمين فرو مي رود، اما اگر سطح زمين مرطوب يا داراي بسترسنگي يا پوشيده از بوته هاي علفي باشد، ترجيح مي دهد روي سطح زمين و در جهات مختلف حرکت کند و اين پديده را ولتاژ گام مي نامند.

 

ولتاژ گام تا شعاع چند متر در اطراف محل اصابت صاعقه پراکنده است و افرادي را که در مسير حرکت آن قرار دارند دچار برق گرفتگي مي کند.

 

اين که دقيقا ولتاژ گام چقدر برد دارد قابل محاسبه نيست. ولي بندرت ديده شده است برق زميني بيشتر از صدمتر در سطح زمين پيش برود.

 

ولتاژ گام مختص صاعقه نيست و در حوادث صنعت برق مانند افتادن کابل هاي فشار قوي برسطح زمين نيز ايجاد مي شود. البته اين را بدانيد ولتاژ گام صاعقه قوي تر از هر ولتاژي است.

 

صاعقه مزيت هم دارد

 

شايد يکي از عجيب ترين پيامدهاي صاعقه توليد گاز باشد و بيشتر تعجب مي کنيد وقتي بدانيد اين گاز ازن است؛ همان گازي که با قرار گرفتن در لايه هاي بالايي جو، سدي در برابر تشعشعات زيانبار کيهاني مي شود. ازن در حقيقت همان اکسيژن، ولي به جاي دو اتم، داراي سه اتم اکسيژن است. اين گاز برخلاف اکسيژن سمي است و تنفس آن مي تواند خطرناک باشد.

 

حرارت بالاي رعد و برق نيز مزيت ديگر آن است که مي تواند قطرات باران را با اکسيژن ترکيب و آب اکسيژنه به وجود آورد. اين قطرات هنگامي که به زمين مي بارد، تا حدودي تخم آفات نباتي و بيماري هاي گياهي را از بين مي برد و در نوع خود کودي بسيار موثر در رشد گياهان است. به همين دليل هم عشاير غرب کشور معتقدند سالي که در آن رعد و برق فراوان است، سالي پر بار براي آنها خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

بهرام قاسمی
ساعت23:31---27 ارديبهشت 1392
سلام . وبلاگ آموزش مطالعات اجتماعی ( تاریخ ، جغرافی ، اجتماعی ) دوره راهنمایی با جدیدترین تغییرات کتاب جدیدالتالیف اول راهنمایی راه اندازی شد . لطفاً جهت استفاده بهتر دبیران و دانش آموزان وبلاگ آموزش مطالعات اجتماعی را در سایت خود معرفی کنید . با تشکر
http://motaleatm.blogfa.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط
آخرین مطالب